Másfél éves csúszással és az eredetinél ötmilliárd forinttal drágábban, de újra használható a Lánchíd decembertől.

    Karácsony Gergely főpolgármester pénteken örömmel jelentette, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a hidat, amely szerinte az "eredeti tervek szerint" készült el. Az autósokról azonban említést sem tett, ám a szavaiból kimondatlanul is az derül ki: az autósok végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó – jelentette be közösségi oldalán Karácsony Gergely. A főpolgármester kétszer is megemlíti a bejegyzésében, hogy „az eredeti tervek szerint” zajlott és folytatódik a beruházás, miközben

 

tény, hogy a felújítás eleve óriási csúszással indult el, ráadásul jóval több pénzbe is került, mint ahogy eredetileg tervezték.

Ismert, a Lánchíd felújítását Tarlós István főpolgármestersége idejében teljesen előkészítették, a beruházást Karácsony Gergelyéknek csak el kellett volna kezdeniük, ehhez képest közel másfél évet csúszott, teljesen indokolatlanul. Pedig a híd már ekkor is leromlott, kritikus állapotú volt, a szakértők egyértelműen balesetveszélyesnek minősítették. Ha az eredeti tervekhez tartják magukat, akkor a felújított hidat már tavaly át kellett volna adni.

Mint emlékezetes, a Tarlós István idején kiírt tendert, Karácsony Gergely – megválasztását követően – 2020 elején visszadobta, majd nem sokkal később mégis ugyanazt a céget hozták ki nyertesnek, amely cég a korábbi pályázaton is a legkedvezőbb ajánlatot tette.

Csakhogy akkor még ötmilliárd forinttal kevesebbért vállalta ugyanazt.

A Fővárosi Önkormányzat közleménye ugyan arról szólt, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, mert szerintük a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. A korábbi 35,3 milliárd forint helyett így 26,8 milliárd forint lett a bekerülés költsége.

A két ajánlatot azonban nem lehet összehasonlítani, hiszen az előzőben benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret és az áfa is – erre már Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ és a BKK korábbi vezérigazgatója hívta fel a figyelmet, aki a bekerülési költségek kapcsán rámutatott: a Lánchíd felújítására előszörre bruttó 21,3 milliárd forintba került volna, tehát a felújítás éppenséggel több mint 5 milliárd forinttal drágult.

Az időzítés ráadásul más szempontból sem volt szerencsés:

a beruházás 2021 márciusi megkezdésekor Karácsony Gergelyék négy nagy felújítást kezdtek el egyszerre a fővárosban, amivel teljes káoszba döntötték Budapest közlekedését.

A főpolgármester most büszkén jelenti be, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a Lánchidat decembertől.

Az autósok azonban továbbra sem használhatják a hidat, és úgy tűnik, a későbbiekben sem fogják. Karácsony Gergely ugyan nem tesz említést a bejegyzésben arról, hogy kitiltják az autókat, a szövegkörnyezetből azonban egyértelműen kiderül, hogy nem áll szándékukban visszaengedni az autós forgalmat.

Hangsúlyozza például, hogy az elmúlt másfél évben a város forgalma már hozzászokott a Lánchíd nélkülözéséhez, a szomszédos hidak forgalma ennek ellenére csak alig észrevehető mértékben változott. Szerinte a város már alkalmazkodott a felújításhoz, és lassan elfeledjük, hogy a Lánchíd korábban az állandó belvárosi dugók és torlódások helyszíne volt.

Azzal is érvel, hogy a civil szervezetek és a budapestiek többsége jobb levegőjű, élhetőbb várost és nagyobb közlekedésbiztonságot szeretne, ezért is döntöttek úgy, hogy a közösségi közlekedés, a taxisok és a biciklisek számára nyitják újra jövő hónapban a város legelső állandó dunai átkelőjét. Szavaiból tehát kimondatlanul is kiderül: az autósok nagy valószínűséggel végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Egyelőre a gyalogosok sem örülhetnek, számukra leghamarabb jövő ősszel áll majd rendelkezésre a híd.

A késlekedés mellett a főpolgármester posztjából az is kiderül, hogy még mindig nem világos a Lánchíd végleges funkciója. Karácsony Gergely közlése szerint úgy tartja helyesnek, ha a változtatásokról kikéri a budapestiek véleményét, akik bő féléves tesztidőszak után alkothatnak majd véleményt. A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről várhatóan csak 2023 nyarán döntenek.

 

 

(hirado.hu)

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

A Budapest rovat további hírei

A Duna magas vízállása miatt az M2-es metró nem áll meg a Batthyány téren, illetve a 19-es és a 41-es villamosok közlekedése is megváltozott – emlékeztetett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)...
Megkezdődött a Duna tetőzése a Szigetköznél, Nagybajcsnál pedig csütörtökön napközben várják 855 centiméter körül az áradó folyó tetőzését – mondta az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője...
A vízügy szakemberei hajnalban megnyitották a Lajta-szükségtározó-rendszert, az árvízcsúcs csökkentése a Mosonmagyaróvár feletti szakaszon már érezteti is a hatását – közölte az Országos Vízügyi...
Harmadfokú az árvízvédekezési készültség hétfőtől minden budapesti Duna-szakaszon - közölte a főpolgármester a Facebook-oldalán.
Reggeltől délig sok lesz a felhő a keleti országrészben, ahol zivatarok is kialakulhatnak. A Dunántúlon erős szélre kell készülni. A legmagasabb nappali hőmérsékletre a Tiszántúlon lehet számítani...
Karbantartás miatt a 4-es metró csak Kelenföld vasútállomás és a Szent Gellért tér – Műegyetem állomás között közlekedik vasárnap hajnaltól 12 óráig – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)...
A tervezettnél öt nappal korábban, már szerda délután – várhatóan 13 órakor – visszaadják a forgalomnak teljes szélességében a Kőröshegyi völgyhidat – közölte a Magyar Koncessziós Infrastruktúra...
A 2024-es párizsi paralimpián minden korábbinál több versenyszámot és magyar paralimpikont mutatott meg csatornáin a közmédia. Az M4Sport élő közvetítései, a Nemzeti Sportrádió és a Nemzeti Sport...
A fejlesztéspolitikai döntéseknél is komoly szerepet játszik a mesterséges intelligencia (AI) – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter hétfőn Budapesten, az AI Summit 2024...
Szombaton és vasárnap futóverseny miatt forgalomkorlátozás lesz Budapesten – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) a police.hu oldalon.

A címlapról

A Duna magas vízállása miatt az M2-es metró nem áll meg a Batthyány...
Megkezdődött a Duna tetőzése a Szigetköznél, Nagybajcsnál pedig...
A vízügy szakemberei hajnalban megnyitották a...
Harmadfokú az árvízvédekezési készültség hétfőtől minden budapesti...
Reggeltől délig sok lesz a felhő a keleti országrészben, ahol...
Karbantartás miatt a 4-es metró csak Kelenföld vasútállomás és a...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.