Miben különböznek a női és férfi szerepek a roma családoknál, mint a nem romáknál? Vagy szerintük is a nőnek a konyhában a helye? Csakúgy, ahogy a magyar társadalom sugallja. Balogh Adrienn cikke.

A családom és a rokonaim révén már kiskoromban megismerhettem, hogy roma lányként nem élhetem ugyanazt az életet, mint a barátnőim – akik történetesen nem voltak romák. Kamaszkoromban megkérdőjeleztem ezt és vitatkoztam édesanyámmal, hogy miben különbözök a többi lánytól az osztályban, és bár megengedett nekem egy-két dolgot, de korántsem annyit, mint a kortársaim szülei. Mindezt azért, mert cigánynak születtem.

Felnőtt fejjel látom, hogy a kultúránk mondatta annak idején édesanyámmal, hogy „nem mehetsz a strandra a többiekkel!”. Bár ez ártatlan nyári kikapcsolódásnak tűnik, de 13-14 évesen, amikor már nőies egy lány,

szülői felügyelet nélkül nem illik strandra járni.

Mert a többi cigány ember azt gondolhatja, nem kap tisztességes nevelést, aki a családja nélkül elmegy a strandra és „mutogatja magát”.

A roma közösségek döntő többségét tradicionális, konzervatív társadalomszervezési elvek hatják át. Ezek kivetüléseit láthatjuk a nemi szerepek leosztásánál, vagy a gyereknevelésnél történő morális értékátadás folyamatánál.

Talán erősnek hangzik ez, és szinte látom, hogy a nem roma olvasók ráncolják a homlokukat, míg a roma társaim mosolyogva bólogatnak, mert megértik, mert átélték, mert ismerik a jelenséget, és bár butaságnak tűnik az egész, emögött komplex jelenség áll.

„A nagyszüleinknél az volt – meséli a borsod megyei cigány asszony, nevezzük Katinak –, hogy amíg a férfiak nem laktak jól, addig

az asztal közelébe sem mehettek a nők, sőt a gyerekek sem.”

Magyarországra a domináns patriarchális társadalom jellemző, ami a romáknál ugyanannyira jelen van, sőt egyes közösségeknél talán még erőteljesebben. Ahogyan Kati mesél, bólogatok, hiszen amiket elmond, cseppet sem állnak távol tőlem: a nőnek az elsődleges feladata a gyereknevelés, a főzés, takarítás, az otthonteremtés. A férfié pedig, hogy dolgozzon éjt nappallá téve, és

eltartsa a családját.

A fontos döntéseknél a férfi szava az erősebb, a nőnek el kell azt fogadnia. Nyilvános helyen, akár rokonlátogatáskor is, a férfi szavát nem kérdőjelezheti meg a nő, nehogy szégyent hozzon rá.

„A nők elnyomás alatt éltek mindig is. Teljesen alá kell rendelniük magukat a férfinak. Másként ez nem működhetett” – mondja Kati.

A család mindig első helyen áll a férfi és a nő életében is, olyannyira, hogy a válás lehetősége fel sem merül szinte soha. Nagyanyám úgy fogalmazott, hogy „amilyen virágot szakítottál, azt kell szagolnod!”. A mondás az idősebb generáció ismérve volt. A 90-es években születtem, a neveltetésünk már nem volt ennyire szigorú. De mindannyiunk számára egyértelmű volt, hogy

a fehér menyasszonyi ruhát csak szűz lány veheti fel,

a válás pedig csak a legvégső megoldás lehet a problémákra, az utolsó utáni gondolat lehet csak.

Katinak többször is elfutotta a szemeit a könny, mert a szép emlékek mellé társul rengeteg rossz is. Bár vallásos családként éltek, édesapja sokszor a pohár aljára nézett, Kati emiatt gyakran volt szemtanúja, hogy apja bántalmazza anyját. Alig volt 8 éves, amikor közéjük állt és kérte apját, hagyja abba, ne bántsa anyját tovább. Édesanyja nem vált el, nem hagyták el egymást. Fel sem merült a lehetőség. Mivel Katiék öten testvérek, a gyerekek is meggátolták, hogy meneküljön a házasságból.

Éva családja az oláh cigány közösséghez tartozik. Bár náluk erős a minta, hogy a nő nem dolgozik, csak házimunkát végez, Éva édesanyja a MÁV-nál dolgozott takarítónőként, édesapja pedig kalauz volt. Ezt követően kereskedői életet éltek, mindig árultak valamit: órákat, bőrkabátokat, pálinkát, éppen mikor mit. Ezt is együtt csinálták, apja azt mondta, felesége nélkül nincs szerencséje.

A társadalomban közel sincs egyenlőség a nemek között, sokkal több férfi van vezetői pozícióban a munkahelyeken, még mindig nagyobb tisztelet övezi a férfiakat, amit a fizetéseik is tükröznek. Amennyiben egy nőnek több szexuális partnere volt, könnyűvérűnek, cafkának kiáltják ki, míg a férfi hasonló esetben férfias, vagány.

A roma kultúrában a lányokat fiatal korukban megtanítják főzni, takarítani, gyereket nevelni, de emellett tisztességre, becsületre nevelnek. Mára sok minden fellazult, az internet, a digitális eszközök gyors fejlődésének köszönhetően a fiatalok ismerkedési szokásai megváltoztak, de a fő jellemzők továbbra is elvártak.

Kati szüleiből úgy lett egy pár, hogy a nagyszülők megbeszélték egymás között, és apja ezután ment udvarolni az édesanyjához. A Facebook, az Instagram világában nehéz összeboronálni két fiatalt az akaratuk ellenére úgy, hogy a családok kötnek „egyezséget”.

Kati szülei rossz mintáit próbálta elkerülni, olyan férjet keresett, aki az apja szöges ellentéte. Bár vannak vitáik, sosem volt agresszív, sosem emelt kezet Katira, aki nem marad csendben, kifejezi nemtetszését és vitáikban rendre az övé az utolsó szó. A lányát is másképp nevelte.

„Nekem nem engedték meg, hogy továbbtanuljak, mert anyu mindig apuval ment dolgozni. Gondoskodnom kellett az öcséimről, a házat rendben kellett tartani és főzni, amikor édesanyám beteg lett, akkor vele kellett lennem. Emiatt próbáltam más irányt mutatni a lányomnak: nem köteleztem arra, hogy főzzön, takarítson, viszont a tanulás nagyon érdekelte, ezért ebben támogattam is, neki már diplomája van” – mondja Kati.

A szokásokra, kulturális mintákra hatással van az, hogy ki milyen cigány, tehát oláh, vagy romungro, beás, gábor stb. Szerepet játszik az is, hogy ki hol él: a szabolcsi, a borsodi, a budapesti cigányok között is nagy különbség van. De közös mindenhol és mindenkiben, hogy a férfiakat tisztelni kell, és az alapvető társadalmi norma, miszerint a férfi a pénzkereső.

„Amelyik férfi nem tudja eltartani a családját, annak a becsületén csorba esik, szégyenbe kerül és a többi cigány kevésbé fogja őt tisztelni – persze itt nem arra kell gondolni, hogy azt, aki szegény, azt nem tisztelnek mások, hanem arra, hogy akiben nincs akaraterő, nem dolgos, lusta, és, mondjuk, megfordul a felállás, és az asszonynak kell elmenni dolgozni, hogy eltartsa a családját… na, azt nem tisztelik. Az nagy szégyen” – mondja a Szabolcs megyei cigány asszony. Ilona hasonló korosztály Katival, 40-50 év közötti.

„Amikor az első fiammal voltam várandós, azt sem tudtam mit csináljak a hasammal.

Nem volt divat mutogatni a terhes hasat,

inkább eltakartuk, mert az intim dolognak számított. Anyám kötőjét kötöttem magam elé, hogy apám ne lássa, a második terhességemnél az anyósom hosszú, bő szoknyáit hordtam, mert egyszerűen zavarban voltam az apósom előtt. Nálunk ez kényes kérdés volt, gyermekágyas időszakban férfiak egyáltalán nem jöttek látogatóba a kismamához, hiszen abban az időben folyamatosan szoptatni kell a gyereket, ami mindenkinek kínos pillanatokat okoz. Nem csináltunk amerikai gender reveal (azaz a leendő baba nemét közhírré tévő) partikat, és nem mutogattuk a gyerek ultrahangos fotóit az egész világnak. Nem mondom, hogy ez szégyen, de nem illik” – mondja Ilona.

A férjem nagyszülei, akik szintén Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében élnek, a házasságunk során elláttak pár bölcsességgel bennünket. „Nem baj, merre jár a férfi, amíg minden este a családjához megy haza” – tehát, ha meg is csalja a nőt, addig nincs probléma, amíg a férfi hazatalál a feleségéhez és családjához. „Ha a férfi a sárba ejti a kalapját, neked kell felvenni és megtisztítani azt” – vagyis ha a férfi megcsalja a feleségét,

a nőnek meg kell bocsátania.

Alapvetően törődünk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, de mivel a romák általában zártabb közösség tagjai, ahol mindenki ismeri a másikat és tudnak egymásról majdnem mindent, ez a felfogás – mit gondol rólunk a másik – hatványozottan érvényesül.

A lányoknak szelídnek, háziasnak, kedvesnek, gondoskodónak kell lennie. A fiúknak rafináltnak, talpraesettnek, eszesnek és dolgosnak. Ha nem ilyenek, akkor félnek attól, hogy vajon mit fognak szólni a cigányok. A másoknak való megfelelés belső szorongást okoz, ezt mindenki próbálja elkerülni.

Biztos vagyok abban, hogy bár különböző szerepeik vannak, mindkét nemnek megvannak a kihívásai az életben, pláne egy házasságon belül. És végül mind eljutunk arra a pontra, mint a Bazi nagy görög lagziban: a férfi a fej, de a nő a nyak. A fej pedig arra fordul, amerre a nyak akarja.

Balogh Adrienn

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

Még több hír a Belvárosból

Vasúti bérletre pályázhatnak a fiatalok, akik ebben a tanévben töltik be a 18. életévüket.
Napra pontosan nyolcvan évvel azután, hogy a nácik elhurcolták a Vörösmarty utcából, emléktáblát és botlatókövet avattak Jane Haining tiszteletére. A skót misszionáriusnőnek az volt a “bűne”, hogy...
Lakástulajdonosként mit szólna, ha elégedetlen lenne a társasházkezelővel vagy a közös képviselővel, de nem tudná akár 10 évig sem leváltatni? A Corvin sétányon több új építésű társasházban is ez...
Csökkent a bűncselekmények száma Józsefvárosban – ez derült ki a kerületi rendőrkapitányság éves beszámolójából az április 18-án tartott képviselő-testületi ülésen. A korábbiaktól eltérő, csupán...
Miben különböznek a női és férfi szerepek a roma családoknál, mint a nem romáknál? Vagy szerintük is a nőnek a konyhában a helye? Csakúgy, ahogy a magyar társadalom sugallja. Balogh Adrienn cikke.
Emléktáblát kapott Erzsébetvárosban a Magyar Költészet Napján (április 11), József Attila születésnapján a költő, a magyar líra óriása.
Belváros-Lipótváros Egyházi Épületekért Közalapítvány Kuratóriuma pályázatot ír ki a Kuratórium által meghatározott 33.700.000,- forint alapítványi vagyonra a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V....
Nyomoz a rendőrség egy társasház feljelentése nyomán, a ház (egykori?) közös képviselője, Gondos Judit rendszeresen egy olyan céggel végeztette el a házbeli felújítási munkákat, mellyel a...
Két terézvárosi rendőr segítségével jött a világra egy kisbaba néhány hete egy kórház hátsó bejáratánál. A tettre kész egyenruhásokat Soproni Tamás polgármester fogadta irodájában és ajándékkal...
A Lefkovicsék gyászolnak című filmben többek között a humoré, az emberi kapcsolatok törékenységéé és a mindent elsöprő szereteté a főszerep. A rendezővel, Breier Ádámmal beszélgettünk a gyászról, a...
Első, és lehet, hogy utolsó olimpiájára készül Szép Balázs, Terézváros sportolója. Az öttusázó nemcsak a párizsi részvételért küzd ezekben a hetekben, de komoly döntés előtt is áll: a játékok után...
Széles kínálatra számíthatnak az érdeklődők, a ruhák, könyvek, dísztárgyak, játékok, hanglemezek mellett porcelánok és kézműves horgolt termékek is megtalálhatók lesznek.
A terézvárosi önkormányzat anyagi támogatásával egy számítógépes játékokkal felszerelt szobát alakítottak ki a Liszt Ferenc téri gyermekkönyvtárban. A szoba átadását az Olvasni jó, olvasni menő!...
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának Ötpacsirta szalonjában a látogatók sok más mellett közelebb kerülhetnek a magyar táncházmozgalom történetéhez, hallhatnak operarészleteket és...
Sorozatunkban azt vizsgáljuk, miképpen teljesültek a 2019-es Pikó-program ígéretei. A program 13 pontjából most kettőnek az ígéreteit szembesítjük a tényekkel, és értékelünk.
A zsidó Purim ünnepen rendezett „Sütiutca” március 24-én vidám forgataggal búcsúzott a Zsidó Budapest 150 éve rendezvénysorozattól a Csányi utcában. A szervező önkormányzat és a Gólem Színház a Pro...
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény (a továbbiakban Nkt.) 8.§ (1) bekezdése szerint az óvoda a gyermek három éves korától a tankötelezettség kezdetéig nevelő intézmény.
Ha van zenei stílus a világon, ami az emberek elsöprő többségének nem csupán tetszik, de mosolyt csal az arcukra és ütemes tapsra ösztönzi a tenyereket, akkor az biztosan a klezmer.

A címlapról

Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök...
Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális...
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április...
Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip...
A tartós álláskeresők elhelyezkedését segíti az 1,7 milliárd forint...
Az Észak-Pest és Dél-Buda közötti átszállásmentes...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.